الويب العربي

الويب العربي (http://www.arabwebtalk.com/index.php)
-   خلاصة قسم إدارة و تشغيل السيرفرات (http://www.arabwebtalk.com/forumdisplay.php?f=134)
-   -   كيف تنشيء داتا سنتر - شرح تفصيلي (http://www.arabwebtalk.com/showthread.php?t=68484)

الزعيم_كابتن 20-01-2008 12:31 AM

مشكور اخوي

masa18 21-01-2008 09:26 AM

بجد والله العظيم
مش لاقى كلام أوصف بيه فرحتى بالموضوع دا
فعلا يا أستاذ أحمد انت أسطورة
( كدبت فأبدعت وشرحت فبديت لنا كفارس يشق بسيفه صحراء الجهل )
معلش بقى شوية خربطه من عندى
أصلى مش عارف أقول اية انا قريت الموضوع كلو بالردود كمان وان شاء الله هنزل السي دى وهجرب وانتظر منى أسئله هتعجبك اوى ان شاء الله

وبجد بجد أفادكم الله وأزادكم من علم

samo_iq 21-01-2008 08:30 PM

والله يا اخي هذا الموضوع كنز بالنسبه الي
لانه استفاديت منه بشكل وادعيلك بكل خير وصحه وسلامه يا اخ احمد من كل قلبي
لان الموضوع جدا راقي من انسان اكثر من راقي
وتحياتي الك والله يعطيك الصحه والعافيه

A.M.J.A.D 23-01-2008 07:26 PM

طيب سؤال

الاي بي الثابت كيف نوفره ؟؟

بالسعوديه ماتقدر تشتري الاي بي الا في حاله اشتراكك اشتراك شركات

كلمت سعودي نت على اشتراك شركات سرعه 10 ميجا تدري بكم الشهر ؟

81 الف ريال

طفشان 04-02-2008 12:20 AM

بارك الله فيك ويعجز اللسان عن شكرك

الدكتور علي 04-02-2008 11:35 PM

موضوع جدا رائع شكرا جزيلا لك
ملاحظة صغيرة لو سمحت : لو يتم تجميع هذه المقالات في مشاركة واحدة اظن ستكون الفائدة اعلى

حلم بكرة 14-02-2008 01:24 AM

شكرا ليك جدا و بارك الله فيك

free_dragon 23-02-2008 07:24 PM

تسلم ايدك يا اخ غازي ... معلومات قيمة للغاية و فعلا وضحت مفاهيم غايبة عن ناس كتري مش بس للمهتمين بالاستضافة بس للمستخدم العادي للانترنت ايضا ...

عندي تعقيب صغير بس عن موضوع الباندوث المفتوح و هو بالفعل غالبا بتكون شركات نصابة و انا اتخدعت مرة فيهم
بس توضيح صغير ان في بورتات دلوقتي 10 - 100 ميجا باندوث مفتوح و انا فعلا شاري dedicated باندوث مفتوح من فترة كبيرة بورت 100 ميجا بستخدمه لتحميل و تخزين الملفات و شغال بكفاءة عالية جدا ...
و دا بيحطنا في مشكلة كبيرة في نفس الوقت ... ان فعلا الواحد حاسس ان ما بقاش في مجال للمنافسة بسرعات الانترنت الفائقة في مصر و الي اعلي سرعة وصلت 2 ميجا! ... للاسف ...

آخر حاجة بقي احب اقولك ان موقعك شكله جميل و محترم جدا :) و الديزاين بتاعه تحفة و خفيف ;)
تقبل مروري ...
و بالتوفيق حبيبي و الي مزيد من التقدم و النجاح انشاء الله.

-خالد

almajnoun 25-02-2008 05:18 AM

الف شكر على الموضوع كل الشروط متوفرة لي و لكل المغاربة السرعة 20ميغا الباندويت غير محدد السعر 100دولار
اعتقد بالامكان بدأ المشروع بدل الاستضافة عند الشركات الفرنسية و الامريكية من بدو يشارك هههه اضافة فقط يمكن
يمكن ايضا الاعتماد على الطاقة الشمسية بالنسبة للكهرباء مما سيخفض التكلفة
الحقيقة اول مرة ارى موضوع مميز في موقع عربي اعانك الله

Alkharsawy 15-03-2008 12:24 AM

الله الله الله عليك يا أحمد غازي
أنا مش عارف اقولك ايه يابو حميد
الله يبارك فيك موضوع ممتاااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااز
(0_0)

ريمان 19-03-2008 10:14 PM

بارك الله فيك على هذا الموضوع

ولكن لتقارن اخي بالله اسعار شركتكم على سبيل المثال واسعار الشركات الاجنبيه

ايضا لتقارن الباندوث الممنوح من الطرفين

كما لتقارن مستوى المرونه

لا اتحدث هاهنا بعاطفه بل بعمل تجاري ومردود كما تفضلت

لذا اجد بأن المشروع لا يصلح سوى للأفراد على نطاق ضيق ومكلف ايضا ولا ينفع كتجارة ابدا

في حال قلت المصاريف والتكاليف للسرعات الاعلى من السرعات المقترحه باضعاف مما يعني زيادة النقل من المحتمل التفكير بإنشاء داتا سنتر عربيه كبداية للمشاريع التجاريه

تحياتي لك ولجهدك الكبير فالواضح بأنك متخصص ومتعمق بالمجال جعل الله ذلك في موازين حسناتك ولكن ارجو ان لا تغفل السلبيات والعوائق الواقعيه في صياغ حديثك فالكثير من المبتدئين يجهلون ذلك وقد تأخذهم الفكره بمفهومها المطروح

ريمان

exchange boss 22-03-2008 02:08 PM

موضوعك رائع اخي لدي طموح انشاء داتا سنتر ولكن ليس لدي تمويل

Angel4Host.com 24-03-2008 06:41 PM

مميز اخي بارك الله فيك

المانستر 02-04-2008 12:52 PM

عندى واحد صاحبى خريج هندسة قسم برمجة بس حب قوى مجال المواقع ودخل فيه لدرجة الجنون
حاليا عامل داتا سنتر فى بيته مكونة من 3 سرفرات وبامكانيات عالية زى اللى انت بتقول عليها دى
وعامل ليها فريق دعم فنى من اصحابه

وده موقعه الاساسى
www.egyptwww.com
اول موقع عمله على الداتا سنتر بتاعته

لكن هو دى الوقتى بيسعى انه يلغى شركة الاستضافة وعايز يحول الداتا سنتر بتاعته لعمل محرك بحث زى جوجل
وموقع اعلانات اد سنس

ربنا يوفقه

هو انسان ناجح

المانستر 02-04-2008 02:05 PM

إقتباس:

اقتباس من مشاركة ريمان (المشاركة 451681)
بارك الله فيك على هذا الموضوع

ولكن لتقارن اخي بالله اسعار شركتكم على سبيل المثال واسعار الشركات الاجنبيه

ايضا لتقارن الباندوث الممنوح من الطرفين

كما لتقارن مستوى المرونه

لا اتحدث هاهنا بعاطفه بل بعمل تجاري ومردود كما تفضلت

ريمان

انا معاك فى كل ده فى فرق كبير بين الشركات الاجنبية والشركات العربية
الشركات الاجنبية بتاخدها باحترافيه على اساس ان ده شغلهم الاساسى ولما بيحطول هدف فى دماغهم بيحققوه عكس الشركات العربية كل اللى يهمهم المادة بس وكمان معظم الشركات العربية بتاجر داتا سنتر من الشركات الاجنبية

إقتباس:

لذا اجد بأن المشروع لا يصلح سوى للأفراد على نطاق ضيق ومكلف ايضا ولا ينفع كتجارة ابدا

ريمان

سا محنى انا مش معاك فى الكلام ده لان لو كلامك صحيح كان جميع شركات الاستضافة قفلت من زمان
اى هدف بيبقى وراه حلم وبعدية تفكير وبعدية خطة وبعدية تنفيذ
وانا من راى لو شخص حط المفاهيم دى فى دماغه وطبقها هيمشى صح وهينجح
مفيش نجاح بيجى بالساهل وكان الاجدر بك تشيجع الافراد على عمل شئ نافع
بدل احساسهم بالاحباط واحنا مش بنقول ان الكل لازم يعمل المشروع احنا بنقول القادر على المشروع

واقرب مثال صاجبى اللى عامل داتا سنتر فى بيته اقدر اقولك بكل ثقه ان المشروع ده بيدخله 1500 جنية فى الشهر
ولو مكنش بيدخله كده كان قفله من زمان لكن صاحبى ده فاتح المشروع من سنه ونص يعنى فترة مش صغيرة وبداها تدريجى

إقتباس:

في حال قلت المصاريف والتكاليف للسرعات الاعلى من السرعات المقترحه باضعاف مما يعني زيادة النقل من المحتمل التفكير بإنشاء داتا سنتر عربيه كبداية للمشاريع التجاريه

ريمان

مفيش مشروع بدون تكاليف ومفيش مشروع بدون خسارة
بس اكيد ربنا مش هيخيب تعب انسان بيسعى انه يكون متميز ويكون شئ يكون فخور بيه

إقتباس:

تحياتي لك ولجهدك الكبير فالواضح بأنك متخصص ومتعمق بالمجال جعل الله ذلك في موازين حسناتك ولكن ارجو ان لا تغفل السلبيات والعوائق الواقعيه في صياغ حديثك فالكثير من المبتدئين يجهلون ذلك وقد تأخذهم الفكره بمفهومها المطروح

ريمان

احنا مش بنفرض المشروع على جميع الناس اللى قادر على مشروع بيعمله وربنا يوفقه

تحياتى ليك

معلومة بسيطة عايز اضيفها قبل ما اختم كلامى

شركة master tel host
من اكبر شركات الاستضافة فى العالم وصل عدد الداتا سنترات بتاعتها 20 داتا سنتر كل داتا سنتر فيها لا يقل عن 1000 جهاز

وفى كلام كتير بيتقال ان موقع اليو تيوب اللى اشتراه جوجل قريب واخد الاستضافة منها الشركة دى كان جوجل عارض يشترىها بحوالى 15 مليار دولار مبلغ مش سهل
عارف الشركة دى كانت بادئة ازاى

بجهاز سرفر بانتيم 3 تحت بدروم فى بير سلم وكانت مكونه من اخين هما اللى بنوها مع بعض الكلام ده من 8 سنين لحد ما وصلت على ما هى عليه دى الوقتى
شوف هى كانت ايه وبقت ايه

مفيش حاجه بتيجى بالسهل اه لكن مع الجهد والتفكير مفيش شئ صعب
وشكرا

المانستر 05-04-2008 12:05 PM

دى صورة لاحد الداتا سنتر التابعة لشركة master tel host او كما تعرف بشركة hostgator

موقع الشركة
www.hostgator.com

هذه الداتا سنتر مقرها نيفادا بالولايات المتحدة الامريكية

وهذه صورة للسرفرات داخل الداتا سنتر

وشكرا لكم

مسـافر 06-04-2008 02:45 AM

جزاك الله خير وجعله الله في ميزان حسناتك

مملكتي 07-04-2008 04:03 PM

وفقك الله لما يحبه ويرضاه

أزهار قلبي 08-04-2008 09:06 AM

الف شكر اخي

h3h4.net 12-04-2008 03:06 PM

طيب اخي انته ذكرت مواصفات كثيره كل الي ذكرته متوافر عندي والحمد لله لكن عند بداية عملي هل احتاج لنظام غير الويندوز لا ن هذا ما لم توضحه ثم كي نقوم بتجهيز السيرفر وكيف نتحكم به ارجو منك ان توضح هذا الامر

جميع الأوقات بتوقيت مكة المكرمة. الساعة الآن » 02:42 PM.