الويب العربي

الويب العربي (http://www.arabwebtalk.com/index.php)
-   التجارة الالكترونية (http://www.arabwebtalk.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   أستفسار (http://www.arabwebtalk.com/showthread.php?t=56748)

امل1 18-06-2007 08:59 PM

أستفسار

السلام عليكم أخوانى ......كيف الحال

لو سمحتو عندى أستفسار بخصوص الوسترن يونيون

انا كنت ابى ارسل حولة على مصر وكلمت سبيد كاش بخصوص الحوله قلولى لازم أثبات شخصية عشان فتح حساب

مشكلتى انا مابى يطلع اسمى الحقيقى للمرسل لة

ايش الحل

تحياااااااااااااااااتى لكم

goldrights 18-06-2007 09:18 PM

اختى الكريمة اما بعد

بما انك من السعودية وطلبوا منك فى سبيد كاش الهوية هذا يدل على انك لست من السعودية لذا لابد من هوية الكفيل
او على ما اعتقد هذا

اما لو كنتى من السعودية فى الاساس وتريدى ارسال الى شخص ما مبلغ مالى كل ما عليكى هو الذهاب الى اقرب مكتب وقومى بملاء ايصال التحويل عادى جدا مو مشكلة واعطى الموظف المبلغ المراد ارسالة ما فى ادنى مشكلة
وفقط اعطى للشخص اللى هاترسلة لة فقط الرقم التحويل المكون من عشرة ارقم ولا تعطية الاسم وهو سوف يحصل على المال فقط بمعرفة الرقم ولن يطلب منة حتى ذكر اسمك ولم يقول لة الموظف على اسمك يكفى الرقم فقط فقط

ارجو ان اكون اوضحتك ولا تقلقى

امل1 19-06-2007 12:33 AM

مرحبااااااا أخي

فى البداية أحب اشكرك .........

انا سعودية الاصل بس هم قالولى ماتقدرين ترسلين الا بفتح حساب وثبات الهوية

عشان كذا انا ماقدرت ارسل بس عشان اسمى الحقيقى

شاكرة لك أخى العزيز

goldrights 19-06-2007 01:46 AM

فتح حساب ايش الحساب فى الويسترين ليس اجبارى لو انا ابى ابعت لشخص بكل سهولة حتى لا يحتاجون الى اظهار الهوية الا لو كنت انا اجنبى

امل1 19-06-2007 10:06 PM

مرحباااااااا أخى

الف الف الف شكر لك أخى على المعلومات يللى قدمتها لى

خلاص راح اغيره الفرع وشوف فرع الثانى وان شاء الله خير:mad:

شاكرة لك أخوي
goldrights:o

Giga4Me.Com 20-06-2007 09:24 PM

هلا اختي

سبيد كاش يختلف عن الويسترين يونيون اختي الكريم

goldrights 20-06-2007 11:36 PM

إقتباس:

اقتباس من مشاركة Giga4Me.Com
هلا اختي

سبيد كاش يختلف عن الويسترين يونيون اختي الكريم

سبيد كاش هى hold للويسترن يونيون فى السعودية
بينما البنك العربى هو hold للويسترن يونيون فى مصر ولكن جميعها هى واحد والاسم هو الويسترن يونيون وبلاش ندخل فى متاهة القابضين :D

Giga4Me.Com 20-06-2007 11:48 PM

نعم ، ولكن الا تلاحظ اختلاف العلامة التجارية واختلاف الاجراءات الادارية بينهما ؟

goldrights 21-06-2007 12:14 AM

إقتباس:

اقتباس من مشاركة Giga4Me.Com
نعم ، ولكن الا تلاحظ اختلاف العلامة التجارية واختلاف الاجراءات الادارية بينهما ؟

لا الاخت اكيد فى مشكلة لديها لان فتح الحساب فى الويسترن يونيون فعلا متاح بالسعودية ولكن ليس اجبارى
فى حالة الارسال اسحب ورقة واملاء ما بها من بيانات وادفع القيمة وشكرا
فى حالة الاستلام ادى الرقم وامضى واظهر البطاقة وشكرا

وفتح الحساب بيكون تسهيلا للعمل مثلا لو لك متجر او موقع والناس بتشترى وبتسدد لك بالويسترن وانت بقا مش فاضى تنزل كل شوية لذا بيدخل المبلغ الى حسابك مباشرة وتسحبهم فى اى وقت مفيش مشكلة

اختلاف الاجراءات شكلى بس يعنى فى مصر المفترض علشان تستلم تعطى رقم واسم اول واسم ثانى ولكن يكتفوا بالرقم وشكرا وهكذا على هذا المقياس واحيانا فى الارسال يشوف الهوية واحيانا لا بتعتمد على الموظف

للاسف اللى بترسل لة ممكن يعرف اسمك لانة بياخذ ايصال استلام النقدية بيكون مكتوب بها الاسم الاول والثانى للمرسل
فى بعض الاحيان يمكن الارسال باستخدم اسم وهمى ولكن لابد ان تكون متاكد من ان هترسل للبيانات الصحيحة
يمكن استبدال اظهار الهوية بكلمة سر لا يستلم المبلغ الا من معة كلمة السر ( خدمة مطبقة ومعروفة جدا فى دول العالم الا فى الدول العربية مفيش حد فكر فيها اصلا لكن تستخدم فى امريكا كا نوع من انواع الحفاظ على الهوية الشخصية)

امل1 21-06-2007 05:18 PM

اختلاف الاجراءات شكلى بس يعنى فى مصر المفترض علشان تستلم تعطى رقم واسم اول واسم ثانى ولكن يكتفوا بالرقم وشكرا وهكذا على هذا المقياس واحيانا فى الارسال يشوف الهوية واحيانا لا بتعتمد على الموظف

مشكورين أخوانى على التوضيح والله يعطيكم الف عافية

وهاذى المشكله يللى عندى

مشكله الموظف المعقد............:mad:

طيب وين فروعهم بالشرقية:rolleyes:

تحياااااااااتى لكم

جميع الأوقات بتوقيت مكة المكرمة. الساعة الآن » 01:55 PM.