الويب العربي

الويب العربي (http://www.arabwebtalk.com/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.arabwebtalk.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   هل نحن متوحدين :( ,, موضوع للنقاش *_* (http://www.arabwebtalk.com/showthread.php?t=94888)

Mustafa Albazy 16-10-2008 08:45 AM

هل نحن متوحدين :( ,, موضوع للنقاش *_*

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

كيف حال الشباب

اليوم عندي موضوع لكم بصراحة مدوخني شوي ,, وهوة أن الجميع يتهم الهكرز \ الكراكرز ,, بل التوحد :(

والسبب ببساطة , لئنة جعلنا هوايتنا , دراستنا , عملنا , الكمبيوتر و الانترنت وخلافة :)

يتهموننا بل التوحد بسبب قضاء معضم الوقت على الحاسب الألي ,, أي صحيح اني احياناً اجلس على الجهاز فوق 48 ساعة ;)

متواصلة ,, ولكن يكون لدي أسبابي الخاصة , مثل متابعة للسيرفرات , شبكة , أنجاز عمل مهم الخ الخ

وصحيح أيضاً ,, بعضنا وانا منهم ,, نكرة الاحتكاك بل العالم الخارجي , او الخروج مع الأصدقاء الخ الخ ,, ولكن هل هذا

يسمح لهم بتهامنا بل التوحد ؟؟ أترك الأجابة لكم أخواني ..

أخوكم ,, مصطفى *_^

الصريح جداً 16-10-2008 11:47 AM

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

حياك أخوي مصطفى .. :)

كلامك ما عليه غبار .. ولكن هل تقدر تشرح لي .. ماذا تعني بعبارة " التوحد " ؟؟

تشآآآآآو

toop3rb.com 16-10-2008 12:22 PM

اها موضوع ممتاز والله التوحد هو عباره عن انك تنسي حياتك الشخصية وتكون قاعد على النت علطول والله فى ناس كتير اعرفها اكتر من كده كمان بقيت كل حياتهم هى النت وده يعتبر ادمان وصعب انك تتوقف عنه وانا والله دلوقتى احس ان هكون مدمن بقعد كتير اوى على النت ومش بكون عاوز اعمل حاجة بكون عاوز اقعد على النت وخلاص بدون سبب بس بكون برضوا واخد بالى من حالى فى البيت وبنزل وبروح يعنى مش مخلى نفسي فى حاجة :D

وفى برضوا ناس اللى عندها شغل على النت بيكونوا فاتحين 24 ساعة يعنى واحد زيك تدير شبكات وسيرفرات لازم تكون متواجد اكبر وقت ممكن فى اليوم تقدر تخش فيه لانه عندك شغل ولازم يكوون متابع لحظة بلحظة

على العموم ربنا يعنيك ويعينا

Mustafa Albazy 16-10-2008 09:07 PM

إقتباس:

اقتباس من مشاركة الصريح جداً (المشاركة 535756)
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

حياك أخوي مصطفى .. :)

كلامك ما عليه غبار .. ولكن هل تقدر تشرح لي .. ماذا تعني بعبارة " التوحد " ؟؟

تشآآآآآو

هلا أبو عابد ,,,

والله يابو الشباب ,, ماعرف بل الضبط معنى التوحد ,, بس هية نوع من انواع الحالات النفسية :(

Mustafa Albazy 16-10-2008 10:42 PM

إقتباس:

اقتباس من مشاركة toop3rb.com (المشاركة 535761)
اها موضوع ممتاز والله التوحد هو عباره عن انك تنسي حياتك الشخصية وتكون قاعد على النت علطول والله فى ناس كتير اعرفها اكتر من كده كمان بقيت كل حياتهم هى النت وده يعتبر ادمان وصعب انك تتوقف عنه وانا والله دلوقتى احس ان هكون مدمن بقعد كتير اوى على النت ومش بكون عاوز اعمل حاجة بكون عاوز اقعد على النت وخلاص بدون سبب بس بكون برضوا واخد بالى من حالى فى البيت وبنزل وبروح يعنى مش مخلى نفسي فى حاجة :D

وفى برضوا ناس اللى عندها شغل على النت بيكونوا فاتحين 24 ساعة يعنى واحد زيك تدير شبكات وسيرفرات لازم تكون متواجد اكبر وقت ممكن فى اليوم تقدر تخش فيه لانه عندك شغل ولازم يكوون متابع لحظة بلحظة

على العموم ربنا يعنيك ويعينا

انة مايهمني معنى التوحد الحقيقي ,, بس المعروف أنة حالة من الحالات النفسية

بس انا وانت وغيرنا وغيرنا ,, بعضنا مطورين ويب ,, مبرمجي ,, مهندسين شبكات الخ الخ ,,

يعني هذول سخرو وقتهم لفادة نفسهم و الناس ,, وبعد كل الي يقدموة ,, يتهموهم بل التوحد !!!!!

جميع الأوقات بتوقيت مكة المكرمة. الساعة الآن » 08:30 PM.