عرض مشاركة مفردة

قديم 10-11-2005, 06:30 PM
الصورة الشخصية لـ المرسم
المرسم المرسم غير متصل
عضوية مغلقة

مشاركة: 267
مستوى تقييم العضوية: 0
المرسم is on a distinguished road
الافتراضي

هلا يا اخواني

انا بضيف كلامي للراسم ايضا بس عندي شوية اضافات

اولا تصميم احترافي دي كلمة مأخوذه من التصميمات الجاهزه الامقدمة من المواقع الاجنبيه زي BoxArt
والتصميم الاحترافي بينشا عن طريق عدة عوامل

اولا :: التعب او المدة اللي مأخوذه في التصميم ليس لها اي علاقة بالتصميم اذا كان احترافي او لا . ممكن الواحد يفضل يصمم في البنر مثلا ساعتين علشان عاوز يوصل لشكل معين في دماغه وبعد ساعتين برده ما وصل للمطلوب

ثانيا :: الالوان اهم شيء او من اهم الاشيء في الاخراج

ثالثا :: الخطوط ودي برده من اهم الاشياء يعني ممكن يكون التصميم متوسط بس يجي المصمم يعمل مثلا شعار او يكتب اسم الموقع بطريقة جميله او بخط جميل يجعل التصميم كله حلوو

ثالثا :: استخدام الفلاش في الكثير من الناس بيستخدموا الفلاش بكثافة شديدة ولكن الفلاش يجب يستخدمة بالتوسط ويأحترافيه شديدة جدااا يعني يكون التاثير في المكان الفلاني مطابق عليها او زي ما بيقولوا الراجل ده حط الفلاش في الحتة اللي هيا عوزاها

رابعا :: البساطة . معظم الناس بيعتقدوا ان الاكثار في التصميم والزحمة اللي بتكون موجوده في معظم المواقع الان حاجه حلوه ولكن انا من راي انا الواحد المفروض يكون بسيط في كل حاجه

خامسا واخيرا :: الجرأه ههههههههه حاجه غريبه ايه اللي دخل الجرأه هنا بس انا بقول انا الجراه في التصميم وعرض الافكار والانطلاق من الحيز المحيط حاليا من المواقع الورديه والمكرره دي اهم الاشياء

هذه افكاري عن التصميم الاحترافي والله اعلم
-------------------------------------------------