عرض مشاركة مفردة

قديم 30-10-2007, 02:53 PM
عمرو البحيري عمرو البحيري غير متصل
عضو

مشاركة: 23
مستوى تقييم العضوية: 0
عمرو البحيري is on a distinguished road
Thumbs up

اخى الكريم بارك الله فيك
اجابه وافيه انا كنت عارف ان الموضوع كبير وعايز موضوع منفصل بس حبيت اعرف بشكل عام هل اللى فى دماغى صح ولا لا
الفكره بدأت معى فى عام 2003 تقريبا عندما تعاملت لاول مره مع Windows Server 2000 ثم بعد ذلك دخلت على Windows Server 2003 Enterprise Edition
كان احتكاك عملى بدون دراسه نظرا لطبيعه العمل على سيرفرت الشركه والاتصال بالكلنت وهكذا
لقيت domain server
ابتديت اعمل دومين ودخلت على الدى ان اس ولقين ان الموضوع جايز وممكن يشتغل بس انشغلت بشغلى ومكملتش خصوصا انى كنت فى الامارات فى هذا الوقت وكان سرعه النت عندهم ضعيفه وقصه ال اى بى الثابت كانت صعبه صرفت نظر عن الموضوع ولاكن كل يوم تراودنى الفكره ان الانتر نت ليس حكرا على احد وانه عباره عن جهازى وجهازك وجهاز باقى الافراد المتصلين على النت وكام سيرفر متصلين 24 ساعه لثبات المعلومات يعنى احنا ممكن نعمل مثلا انترنت مصري فقط او خاص مثل كثيرا من البنوك والشركات والتى يطلق عليها انترانات فالموضوع مستفز نوعا ما انه يوجد قابليه لعمل دومين ولا تستطيع نظرا لاحتكار احدى المنظمات وكمان يوجد فى النت تعتيم على كثير من الاشياء مثل خط الربط مثلا عشان اربط شبكه شركتى مثلا من اسكندريه الى القاهره لازم خط ربط ليز لاين وسنترال وقصه طويله اكيد انتو عارفنها مع ان مش شرط يكفى فقط وجود مزود نت فى الفرعين وبنعمل فيرجوال كونكشن مع اى بي ثابت خلص الموضوع ومعاك ربط بين الفرعين وايضا تعتيم وتحريم voip فى مصر مع انه مش من حق اى جهه ان تحتكره لانه عباره عن راوتر بشتريه وخط النت انا دافع ثمنه وكثيييييييييييييير من التعتيمات
وشكرا لك اخى الكريم وفى انتظار وضوع منفصل
ولو تتطلب الامر لتنفيذ الفكره اكون سعيد لو اقدم اى مساعده من اى ناحيه طبعا انا عارف انى بكلم استاذ بس يمكن اساعد فى اى شي