عرض مشاركة مفردة

قديم 24-04-2007, 07:16 AM
sowtrig sowtrig غير متصل
عضو

المدينة: Egypt
مشاركة: 378
مستوى تقييم العضوية: 18
sowtrig is on a distinguished road
وسام الويب الفضي وسام الويب الذهبي 
عدد الأوسمة: 2 (المزيد ...)
الافتراضي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,

أخى الكريم,

يسعدنى ان أقوم بالرد على موضوعك وأعذرنى على قصر ردى وذلك لضيق الوقت دائمآ لدي,

إقتباس:

1- يعني ايه باندويدث-ترافيك يعني يقولك باندويدث 300mb ارجو التوضيح بمثال علشان انا مش فاهم دي خالص

هو كمية نقل البيانات من وإلى موقعك, آى إن حجم كمية الصفحات والملفات التى إستهلكها زائروا موقعك هو 300 ميجا مثلآ,

إقتباس:

2-يعني ايه اف تي بي

بروتوكول من انواع البروتكولات المتخصصة فى إتصال الأجهزة ببعضها البعض وهو خاص لنقل الملفات بين تلك الاجهزة.

إقتباس:

3- يعني ايه سي جي اي cgi ويعني السيرفر بيدعمها ودي حاولت افها معرفتش
4-يعني ايه اف سي جي ايfcgi ويعني ايه السيرفر بيدعمها ودي بردو حاولت افهمها معرفتش

هذه لغات وخصائص يجب أن تتوفر فى السيرفر كمثلآ توفر دعم الـ php فى السيرفر ام لا,

إقتباس:

1- يعني ايه تمبليات بلظبط عايز شرح وافي

كلمة ليس لها معنى محدد ولكن يقصد بها غالبآ تصميم جاهز لموقع ما أو لآى شئ من هذا القبيل وتقابل قالب فى العربية.

إقتباس:

2- يعني ايه اسكريبت بلظبط وهل يوجد له امتدادات وما وظيفته

ببساطة شدية برنامج لمواقع الإنترنت كالمنتدى, فالمنتدى برنامج إنترنت وبالتالى نقول عليه سكريبت ولكن السكريبت ليس نوع برنامج محدد,

إقتباس:

2- يعني ايه اسكريبت بلظبط وهل يوجد له امتدادات وما وظيفته

ينفع والطرق كثيرة جدآ وليست بصعبة إلى حدآ ما بالنسبة للحاجة لتوفر بعض الأشياء الصعب توفرها فى السيرفر المحلى الذى يستخدم غالبآ للتجربة,

إقتباس:

2-افرض ان ركبت موقع او منتدي باستخدام السيرفر الشخصي هل يتوجب علي جعل الجهاز الخاص بي 24 ساعه حتي يتمكن الزوار من دخول موقعي ام مش بتفرق انا عايز اعرف دي ضروري؟

ده سبب من الأسباب التى تجعل من عملية السيرفر المحلى امر معقد, أقصد أنه يجب عليك أن تبقى جهازك يعمل 24 ساعة يوميآ.

إقتباس:

1- يعني ايه اي بي بجد انتا ممكن تستغربو من السؤل ده تقوق واحد بيقعد علي النت ومش عارف يعني ايه اي بي لا بجد انا معرفش ونفسي حد يشرحهولي من زمان يعني ايه اي بي وايه لازمته ارجوكم هذا الاستفسار مهم جدا بلنسبه لي

طب ومالوا ياعم لما ماتعرفش يعنى إيه آي بى, مش مشكلة مستعصية يعنى ,
المهم, الآي بى, رقم مكون من 4 خانات يستخدم لتعريف جهازك على شبكة الإنترنت مثلما تعرف نفسك فى المنتدى بإسم محدد ليتعرف الناس إليك وعليك, ومن ثم تستخدم جميع البروتكولات هذا الآي بى فى الإتصال بك كبرتوكول الإف تى بى مثلآ.

إقتباس:

2- يعني ايه اي بي ثابت؟ static ip هل يوجد اي بي ثابت واي بي متحرك ؟ يعني انا ساعات بشوف مثلا هاكات هاك الرديو المباشر يقول لازم يكون عندك اي بي ثابت وماذ يختلف عن الاي بي العادي؟ وايه مميزاته ؟ وانا سمعت انه غالي لماذ ؟

أولآ الآي بى اللى مش ثابت ليس إسمه متحرك , وإنما هو متغير آى كلما قمت بعمل ريستارت للروتر أو قمت بإعادة الإتصال بالإنترنت من خلال الإتصال الهاتفى يتغير الآى بى الخاص بجهازك آى أنك تغير عضويتك فى المنتدى مما يسبب تشتت للأعضاء الذين يودون الكتابة غليك والإتصال بك.
والآي بى الثابت لا يتغير كلما قمت بعمل ريستارت للروتر, ويستخدم فى برامج الإذاعة المباشرة مثلآ حتى يظل إرسالك ثابت وغير منقطع, هذا ببساطة شديدة,

إقتباس:

1- يعني ايه الدي ان اس dns يعني انا واحد صحبي عندو موقع بس للاسف معندهوش وقت يشرحلي المصطلحات دي المهم انا مره شوفته بيكلم شركه الاستضافه عن الدومين
فقالو لي هات الدي ان اس الخاص بموقعك انا بقا نفسي اعرف يعني ايه دي ان اس ضروري جدا جدا جدا

الدى إن إس ده هو بدل الآي بى, لأن الآي بى صعب الحفظ لأن كما ذكرنا إنه من 4 خانات وكل خانة فيها وفيها, فأخترعت فكرة النطاق من منطلق التيسير والنطاق يربط بهذا الآي بى, آى عندما تود الدخول للآي بى تدخل للنطاق السهل الحفظ, وطبعآ إنت بتحجز نطاقك من شركة والإستضافة فى سيرفر آخر فلازم تربط النطاق بسيرفر الإستضافة,ومن هنا كان الدى إن اس, وهو كنطاق "آى مستخدم للربط بآي بى للتيسير" وعلشان تربط النطاق بالسيرفر تدخل الدى إن إس بدلآ من الآي بى الصعب الحفظ.

إقتباس:

يعني ايه سيرفر لينكس وليونكس وايه الفرق بينهم

هذه هى أنظمة تشغيل السيرفرات مثلآ نظام ويندوز, مثل ويندوز فى لينكس وغيره,
والفرق بيكون فى الأمان والحماية والسرعة وعملية النظام نفسه مثلآ هناك نظام جيد للسيرفرات لكنه لا يفلح لأجهزة الألعاب فى منازلنا وهكذا,

أما بالنسبة للشل أعتقد ان الأخوة جاوبوك فى موضوعك الآخر عنه, لأن الشل ليس مجرد ملف ولكن يطول شرحه وببسطاة هو بروتوكل للإتصال بين الاجهزة ولكن يستخدم لإدارة الأجهزة ونقل الملفات وجميع العمليات التى يمكنك أن تتخيلها.

لك تحياتى;