بحث متقدم | التسجيل
الويب العربي
  تسجيل دخول

ملاحظة
الموقع متاح للإطلاع والقراءة فقط، المشاركة والمواضيع الجديدة غير متاحة حالياً لحين تطوير الموقع.

الموقع متاح للإطلاع والقراءة فقط، المشاركة والمواضيع الجديدة غير متاحة حالياً لحين تطوير الموقع.

عـودة للخلف   الويب العربي الأقسام العامة التجارة الالكترونية

التجارة الالكترونية بطاقات الإئتمان وعربات التسوق وأنظمة الدفع وطرق ووسائل الدعم

موضوع مغلق اضف موضوع جديد

خيارات الموضوع طريقة العرض

قديم 22-08-2006, 10:46 PM
el basha el basha غير متصل
عضو

مشاركة: 40
مستوى تقييم العضوية: 0
el basha is on a distinguished road
الافتراضي بخصوص بطاقة الفيزا للانترنت....

اولا اريد ان اهنئ نفسى لانضمامى لهذا المنتدى الجميل و الذى كنت اتمنى ان انضم اليه ....
ثانيا كنت اريد ان اسأل بعض الاسئلة بخصوص بطاقات الانترنت
بالنسبة لبطاقة فيزا بنك مصر للانترنت ... يا ترى ممكن اصدرها من سن كام ؟ فية حد اقصى للفلوس الى ممكن اشحن بيها البطاقة ؟؟ شحن البطاقة بالقلوس ياخد كام من الوقت ؟؟؟
و نفس الاسئلة بخصوص بطاقة الانترنت للبنك الاهلى ... و اية الفرق بينهم ؟
و انهى منتشرة اكتر ؟؟ و بالنسبة لاصدار بطاقة البنك الاهلى للانترنت من سن كام ؟؟ انا سمعت انى لو عندى 16 سنة ممكن اطلعها عادى لو عامل عندهم بطاقة الشباب ؟؟؟
و يا ترى ممكن اشترى منتدى مثلا او دومين من جو دادى عن طريق البطاقات دى ؟؟؟ طب انا سمعت كمان ان صلاحية البطاقة لمدة سنة يعنى لازم بعد كل سنة من اصدار البطاقة اعمل بطاقة جديدة تحمل رقم جديد ... طب انا لو عامل اكونت فالجودادى ... يا ترى ممكن اغير من عندهم رقم البطاقة بعد تجديدها و صدور رقم ليها جديد ؟؟ ممككن استخدم اى من البطاقتين فى جوجل ادورد ؟؟ ازاى اعرف ان موقع ما قابل انى اشترى منة عن طريق البطاقات دى؟؟

سؤال اخير .. بالنسبة لبنك مصر .. في حاجة اسمها بطاقة الشباب .. يا ترى ممكن اى حد فى العالم يحولى عليها فلوس مثلا ؟؟؟
وشكررا مقدما و لولا ثقتى فى هذا المنتدى ما كنت اطرح اى سؤال
شكرا لكم على هذا المنتدى الرائع

قديم 25-08-2006, 12:24 PM
EndLessIT.com EndLessIT.com غير متصل
عضو

مشاركة: 43
EndLessIT.com is on a distinguished road
الافتراضي

العفو يا اخي الكريم .. دي معلومات بسيطة مش محتاجة اي شكر ..
موضوع السن دة مش عارفة .. يعني اتصل بالنك و اسالهم .. افضل .. و للعلم هو مش مشكلة لو هما رفضوا يعملوا لك الحساب عشان السن ممكن تعمل البطاقة باسم الوالد او اخوك او اختك او اي حد و انت اللي تعمل فيها ايداع و سحب ..
و التجديد لا يعني تغيير الرقم ..
تستطيع تغيير بيانات الدفع ببساطة .. علي جو دادي .. او اي موقع دفع .. لان دايما ممكن تقابلك مشكلة و هي ان الرصيد اتاخر علي ما يخش حسابك و بتتطر ساعتها تستعمل بطاقة تانية مؤقتا .. يعني الموضوع بسيط جدا و انت لما تخش في الموضوع دة هتلاقي ان الموضوع بسيييط جدا ..

قديم 25-08-2006, 02:11 PM
عضو

الافتراضي

فعلا الخبرة بتعلب دورها هنا ....

طب يا ترى لما باجى اشترى منتدى مثلا ... او احجز دومين او مساحة ... بمضى على حاجة ؟؟ يعنى هما ازاى بياخدوا الفلوس ؟؟ مش لازم امضى على حاجة عشان يستلموا الفلوس ؟؟ ولا مثلا فية صفحة اعملها برينت و امضى عليها و ابعتها تانى ليهم ؟؟؟ ياريت الاجابة على الدومين و المساحة و المنتدى .... و شكرا مقدما
و كمان لو حد عرف رقم الفيزا ممكن يشترى بيها ؟؟؟ ارجو الرردد على جميع الاسئلة و شكراا

قديم 25-08-2006, 11:54 PM
عضو

الافتراضي

ارجو الرد سريعا للضروررررة

قديم 26-08-2006, 01:33 AM
EndLessIT.com EndLessIT.com غير متصل
عضو

مشاركة: 43
EndLessIT.com is on a distinguished road
الافتراضي

اولا : لما تيجي تشتري دومين او اي خدمة و الموقع او الشركة اللي بتشتري منها بتدعم الدفع بالفيزا او الماستر كارد من خلال مواقع بنكية معروفة و لها شهرتها مثل Pay Pal او 2co بيتيح لك انك تدفع للبنك الوسيط و البنك بيدفع لمقدم الخدمة و يعرفة بانة تم الدفع عشان يبدأ يسلمك الخدمه .. اتمني ان الموضوع دة يكون وضح لك
ثانيا : ارقام الفيزا او الماستر كارد بتاعتك لازم تكون سرية و خاصة بيك انت فقط .. يعني ما تديهاش لواحد صاحبك مثلا .. لانة ممكن يدخلها في بعض المواقع الاباحية مثلا (مع الاعتذر علي المثال) و المواقع دي عادة ما عندهمش اي ضمير زي ما بيبيعوا خدماتهم السيئة ممكن يسرقوا ارقام الكارت بتاعك ...
اخيرا .. نصيحتي لك ان الفيزا لا تضعها الا في اماكن مضمونة .. و انا شخصيا لما بكون عاوز اشتري حاجة و اذا شكيت في الموقع الوسيط (البنك) او وجدت ان الموقع نفسة هو اللي بياخد ارقام الفيزا .. بلغي العملية و اشوف مقدم خدمة تاني ..
و تحياتي لك ..

التوقيع
شركة بلا نهاية للبرمجيات و تكنولوجيا المعلومات
" متخصصون في المواقع الاحترافية "
قديم 26-08-2006, 03:52 AM
مصطفى زغلول مصطفى زغلول غير متصل
عضو

المدينة: Egypt
مشاركة: 912
مستوى تقييم العضوية: 21
مصطفى زغلول is on a distinguished road
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى مصطفى زغلول
الافتراضي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم اذا كنت تقصد فيزا انترنت بنك مصر وهى بطاقة رائعة عن تجربة يمكنك فتحها بتكلفة 10 جنية سنوى ولم يتم تجديدها بل يتم استخراج بطاقة اخرى برقم اخر ويمكنك سحب المبلغ الذى بها اذا كان اكبر من 10 جنية الايداع بها من اى فرع من فروع بنك مصر مجانا.
تصدر البطاقة بعد سن 16 سنة يعنى لازم يكون معاك اثبات شخصية بطاقة مثلا تتعامل مع اى موقع يقبل التعامل بفيزا.

تقبل تحياتى
مصطفى

قديم 26-08-2006, 06:54 AM
عضو

الافتراضي

إقتباس:

اقتباس من مشاركة EndLessIT.com  

اولا : لما تيجي تشتري دومين او اي خدمة و الموقع او الشركة اللي بتشتري منها بتدعم الدفع بالفيزا او الماستر كارد من خلال مواقع بنكية معروفة و لها شهرتها مثل Pay Pal او 2co بيتيح لك انك تدفع للبنك الوسيط و البنك بيدفع لمقدم الخدمة و يعرفة بانة تم الدفع عشان يبدأ يسلمك الخدمه .. اتمني ان الموضوع دة يكون وضح لك
ثانيا : ارقام الفيزا او الماستر كارد بتاعتك لازم تكون سرية و خاصة بيك انت فقط .. يعني ما تديهاش لواحد صاحبك مثلا .. لانة ممكن يدخلها في بعض المواقع الاباحية مثلا (مع الاعتذر علي المثال) و المواقع دي عادة ما عندهمش اي ضمير زي ما بيبيعوا خدماتهم السيئة ممكن يسرقوا ارقام الكارت بتاعك ...
اخيرا .. نصيحتي لك ان الفيزا لا تضعها الا في اماكن مضمونة .. و انا شخصيا لما بكون عاوز اشتري حاجة و اذا شكيت في الموقع الوسيط (البنك) او وجدت ان الموقع نفسة هو اللي بياخد ارقام الفيزا .. بلغي العملية و اشوف مقدم خدمة تاني ..
و تحياتي لك ..

شكرا لك على الرد .. يعنى اية ان الموقع الى بشترى منى بيدعم مواقع بنكية ؟؟ يعنى بيقبل الدفع عن طريقهم يعنى ؟؟ ماشى دى لكن يعنى اية ادفع للبنك الوسيط و كل دة ؟؟؟ مش انا المفروض املأ المعلومات الى فى الفورم زى الاسم و رقم الفيزا او الماستر كارد و خلاص ؟؟؟ يعنى هو انا بدفع لبنك وسيط و هو يرسل لمقدم الخدمة الفلوس ؟؟ دى حاجة غير استخدام الفيزا او الماستر كارد ؟؟؟و لا انت قصدك انى لما اشوف الموقع بيقبل الدفع عن طريق paypal يبقى اعرف انة كويس مثلا ؟؟؟ وطلب اخير ياريت تعملهولى ياريت تكتبلى المواقع المضمونة للخدمات مثل الدومين و الهوستينج و كل ددوول .. الى انت اتعاملت معاها شخصيا و لقيتها كويسة ... مش لازم ممتازة بس تكون كويسة ... و شكرا لمساعدتك ليا الى ملهاش حدود وشكرا ليك

قديم 26-08-2006, 06:59 AM
عضو

الافتراضي

إقتباس:

اقتباس من مشاركة Misr4Host  

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم اذا كنت تقصد فيزا انترنت بنك مصر وهى بطاقة رائعة عن تجربة يمكنك فتحها بتكلفة 10 جنية سنوى ولم يتم تجديدها بل يتم استخراج بطاقة اخرى برقم اخر ويمكنك سحب المبلغ الذى بها اذا كان اكبر من 10 جنية الايداع بها من اى فرع من فروع بنك مصر مجانا.
تصدر البطاقة بعد سن 16 سنة يعنى لازم يكون معاك اثبات شخصية بطاقة مثلا تتعامل مع اى موقع يقبل التعامل بفيزا.

تقبل تحياتى
مصطفى

شكرا لمعلوماتك القيمة عن الخدمة بس اهم شئ انها تكون كويسة و تكون مقبولة عشان انا سمعت انها ممكن ما تتقبلش مثلا فى بعض المواقع .. و ياريت تقولى اشتريت بيها دومين مثلا ؟ و من انهى موقع اشتريت دومين و ضامن 100% و انة قابل التعامل بيها ؟ اتسحب المبلغ ثمن الدومين بعد قد اية ؟؟ ياريت تجاوبلى على الاسئلة دى و استلمت البطاقة بعد قد اية ؟؟ وشكرا جدا

قديم 26-08-2006, 10:26 PM
عضو

الافتراضي

معقول مفيش حد اشترى دومين ولا منتدى قبل كدة ؟؟ اتمنى انكم تفيدونى و شكرا ليكم

قديم 27-08-2006, 10:40 PM
عضو

الافتراضي

ارجو الرد رسريعا

قديم 01-09-2006, 11:29 AM
المحترف x المحترف x غير متصل
عضو

مشاركة: 88
مستوى تقييم العضوية: 18
المحترف x is on a distinguished road
الافتراضي

اخوى انا افضل البنك الاهلى فى تعاملات الفيزا كارد

التوقيع
المحترف للدعايا والاعلان
رقم الجوالي
0020128716079
الماسنجر
موضوع مغلق

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة
لا يمكنك إضافة موضوع جديد
لا يمكنك الرد على المواضيع
لا يمكنك إضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

كود vB متاح
كود [IMG] متاح
كود HTML مغلق
إنتقل إلى

مواضيع مشابهة
الموضوع الكاتب القسم مشاركة آخر مشاركة
بخصوص بطاقة الانترنت من nsgb el basha التجارة الالكترونية 13 22-11-2007 07:09 AM
تحويل المال من بطاقة الفيزا rom7 التجارة الالكترونية 0 28-07-2007 07:27 PM
سؤال بخصوص بطاقة Bm من بنك مصر el basha التجارة الالكترونية 6 19-02-2007 09:09 PM
عدة اسئلة بخصوص الفيزا و الحماية el basha التجارة الالكترونية 2 05-02-2007 01:24 AM
كيف اشتري منتدى vb من الشركة الاساسية وهل تقبل بطاقة الفيزا ماستر كارد ام لا Tech تطويرالمواقع 2 26-07-2005 10:02 PM

جميع الأوقات بتوقيت مكة المكرمة. الساعة الآن » 09:06 PM.