بحث متقدم | التسجيل
الويب العربي
  تسجيل دخول

ملاحظة
الموقع متاح للإطلاع والقراءة فقط، المشاركة والمواضيع الجديدة غير متاحة حالياً لحين تطوير الموقع.

الموقع متاح للإطلاع والقراءة فقط، المشاركة والمواضيع الجديدة غير متاحة حالياً لحين تطوير الموقع.

عـودة للخلف   الويب العربي الأقسام العامة وظائف وتوظيف شركات تعرض وظائف

شركات تعرض وظائف فقط لدى مقدمي خدمات الاستضافة والتصميم والبرمجة

موضوع مغلق اضف موضوع جديد

خيارات الموضوع طريقة العرض

قديم 02-06-2011, 03:46 PM
انجاز لخدمات الويب انجاز لخدمات الويب غير متصل
عضو

مشاركة: 110
مستوى تقييم العضوية: 13
انجاز لخدمات الويب is on a distinguished road
الافتراضي مهم جدا لكل الى بيعمل فى الاشهار والتنشيط __ الرجاء الدخول للاهميه

بسم الله الرحمن الرحيم

فى الاول انا بخاطب فيكم العقول الى بتفهم لان فى ناس مش بتفهم للاسف

دلوقتى انا شايف مجموعه كبيره جدا بتشتغل فى التنشيط وده شىء كويس مش وحش حتى لو الطلب بقى اقل من العروض بس هو شىء تجاريا كويس

بس لازم طالما ان المعروض اصبح كتير يبقى لازم يكون فيه تحديد واتفاق على الاسعار بمعنى ان احنا دلوقتى فى الويب العربى كاننا فى سوق كبير

وكل واحد عارض سلعه والعميل ياخد من التاجر الى يعجبه

طيب لما يكون واحد عارض الف موضوع + الف مشاركه ب 60 ريال

وواحد تانى عارض الف موضوع + الف مشاركه ب 150 ريال

وواحد تالت عارض الف موضوع + الف مشاركه ب 200 ريال

العميل هيختار مين بالعقل كده هيختار الى سعره اقل ليه لان كله بيعمل كوبى وباست مفيش حد بيعمل شىء جديد او ابتكارى

بالتالى الى كان عارض نفس السلعه ب 150 ريال هيعرضها المره الى جايه ب 50 ريال علشان العميل ييجى يشترى منه

والتالت الى كان عارض ب 200 ريال هيعرضها ب 40 ريال علشان العميل ييجى يشترى منه

وهكذا لحد لما ييجى يوم صاحب المنتدى يقول انا عايز شغل فى موقعى وتدفعوله عليه فلوس

والادهى والامر والاصعب والى تاعبنى نفسيا انه فى ناس بتعرض شغلها وتقولك السعر على حسب الاتفاق

ييجى العميل يتفق على الف موضوع والف مشاركه مثلا بكام ب 100 ريال مثلا

يقولك طيب لما يوصلوا للنصف هبعتلك نصف المبلغ وبعدين ينصب عليك ولا عنت تشوفه لانه بالمنطق

الى استفاد فى موقعه واحصائياته زادت 500 موضوع + 500 مشاركه مبقاش محتاج يدفع فلوس علشان ياخد الباقى

وهما بيعتبروا اساسا الفلوس الى بيدفعوها فى المشاركات فلوس غير ذات جدوى بالنسبه لهم

يقولك انا عملت موقع وكمان هدفع فلوس المشاركات ليه ان شاء الله

طبعا فى ناس كويسه بس احنا بنتكلم عن الاغلبيه

قولت وكررت مليوووووووووون مره لازم نتفق قبل ما نشتغل ان كللللللللنا ناخد نصف الفلوس قبل الشغل

صاحب الموقع هيقولى وانا اضمنك ازاى ما يمكن انت الى تنصب هقوله لما انا انصب فى 50 ريال وانت تفضحنى بيهم اسهل الف مره لما انت تنصب عليا فى شغل اسبوعين واعيط انا عليهم بعد كده

يعنى انا هفكر الف مره انى افضح نفسى وابهدل نفسى وابطل شغل على النت علشان 50 ريال تافهه

لكن انت مش هتفكر الف مره قبل ما تنصب عليا فى اسبوعين كل يوم بقوم من النوم ادور فى جوجل على مواضيع مشابهه للاقسام الى عندك

الخلاصه

انا كنت فى سنه 2008 شهر يونيو بعمل 500 موضوع + 500 مشاركه وقسما برب الكعبه ب 400 ريال

النهارده الى بيعرض اقل هو الى بيشتغل لان كله ينتهز الفرصه

طيب سؤالى بقى موجه لكل الناس الى بتشتغل على النت فعلا الى هو مصدر دخلها من التنشيط

لما تعمل الف موضوع مقسمه على 15 قسم فى المنتدى بتاخد وقت ومجهود قد ايه يوميا فى المتوسط ؟؟؟

هتلاقى المجهود مش هيمشى اطلاقا مع الاسعار الى كت بقول عليها لان للاسف انتوا الى تفهتوا من قيمه شغلكوا وحسستوا اصحاب المواقع انها شغله تافهه

اصحاب المواقع بقوا حاسين انها مش شغله اساسا بل بقوا حاسين ان الموضوع عباره عن هوايه وواحد بياخد قدام الهوايه فلوس فلو جت مره وما اخدش فلوس يبقى مش مشكله ولو راح كتبله موضوعين فى اى منتدى انى نصاب وايه المشكله هو حد بيفتكر حاجه

المطلوب

لازم لابد قبل ما الحكايه تنتهى تماما وناس كتير تخسر اكل عيشها يبقى فيه تقنين تقنين لايه بقى؟؟؟

لحاجتين

اول حاجه : الاسعار لازم تكون الاسعار مقننه يعنى كلللللنا نتفق على حد ادنى للاسعار وحد اقصى للاسعار والى يحيد عنه يبقى مختلف معانا وجاى يدمرنا فى اكل عيشنا

الحاجه التانيه : لازم يبقى فيه تقنين فى موضوع طريقه الدفع وعلشان محدش يفكر انى بتاجر بالموضوع ده على حساب الناس الى هتتفقوا عليه فى الموضوع ده انا موافق عليه

طبعا فيه فرق بين نوعيتين من الناس الى بتعمل تنشيط ناس بتعتمد على الشغل ده كمهنه بتوفر بيه حاجاتها الاساسيه او الثانويه زى مثلا ربه منزل بتساعد جوزها او واحد بيصرف على دراسته وناس تانيه بتعتبر الى ييجى من الشغل ده اى حاجه تسد خانه والسلام يعنى زياده الخير مش هيضر

انا بوجه موضوعى ده للننوعيه الاولى الناس الى بتشتغل وده مصدر رزق مهم فى حياتها سواء لتوفير حاجه اساسيه او ثانويه

ربنا وحده العالم انى مفكرتش فى نفسى بس وانا بتكلم عن الموضوع ده ووالله والله والله العظيم

انا مستعد لاى خدمه طالما هتخدم الصالح العام للناس الى بتشتغل فى الشغل ده

سلام عليكم ورحمه الله وبركاته

قديم 11-01-2012, 10:51 AM
محمد عيسى محمد عيسى غير متصل
عضو

مشاركة: 56
مستوى تقييم العضوية: 18
محمد عيسى is on a distinguished road
الافتراضي

إقتباس:

اقتباس من مشاركة ابو احمد11   مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

انا اخوكم ابو احمد من السعوديه
موضوعكم شدني لاني بواجه مشكله مع بعض الاخوان المنشطين

بالنسبه للسعر أعتقدلازم يكون فيه فرق لان في أشخاص مبدعين في تنسيق واختيار المواضيع وفي أشخاص الله المستعان

بس بالنسبه للدفع / لما أتفق مع شخص بمية ريال مثلا وما عنده حساب بنكي سعودي ويطلب مني تحويل نصف المبلغ انا برفض لاني بدفع 35 ريال قيمة تحويل 50 ريال بمعنى اني راح اتكلف 70 ريال قيمة تحويل مبلغ مية ريال واذا عطيته المبلغ كامل معد بشوفه واذا تقول لي افضحه بعثص ضعفاء النفوس يشتغل بأكثر من معرف وايميل

وزي ما أنتم محتاجين ضمان حقوقكم احنا كمان نحتاج نضمن حقوقنا

وبجد اتمنى لو يكون فيه ميثاق شرف يتكون من مجموعه كبيره من المنشطين من خلال الموضوع دا تتفقو على سعر معقول وطريقة تحويل تضمن للجميع حقوقهم ويتسجلو الاشخاص بايميلاتهم ومعرفاتهم بلائحه ميثاق شرف يترك لنا التعامل بأمان واطمنان معهم واي شخص يخون التفاق يشهر به ويطرد من قائمة الميثاق

وأسف على الاطاله

جزاك الله خيراً
فعلا كلامك صحيح 100%
نفس الشئ يصادفني من يطلب النصف مقدم وتكون رسوم تحويل المبلغ أكثر من هذا النصف الذي يشترطه، فطبعا بارفض وربنا بيعوضني بأفضل منه.

وكما قلت ليس كل المنشطين سواء، فهناك منشطين يخلوك تكره يوم صرت صاحب منتدى، مهما كان سعره قليل، والعكس صحيح.

أما موضوع الميثاق فهذا لن ينقع ،، إذا ربنا سبحانه وتعالى جعل لنا أفضل ميثاق وكتاب كريم ، ولا يلتزم به الآ القليل، فهل سيكون التزام بما دون ذلك من مواثيق!

أيضا انا ضد أن يكون السعر موحد للكل، فهناك منشط مميز وأسلوبه طيب، وهناك منشط فوضوي حتى في نسخه ولصقه تجده لا ينسخ كل العنوان للموضوع فتجد حرف او أكثر من بدايته او نهايته ناقص مما يؤثر على المعنى.... الخ
هذا مجرد مثال واحد من المنشطين الفوضوين الذين رأيناهم
فليس من العدل طبعا أن أدفع له هو والأمين المتقن في شغله نفس القيمة.

وربنا يوفق الجميع

قديم 11-01-2012, 11:25 AM
محمد عيسى محمد عيسى غير متصل
عضو

مشاركة: 56
محمد عيسى is on a distinguished road
الافتراضي

إقتباس:

اقتباس من مشاركة احلام 2011   مشاهدة المشاركة

علشان كده بنقول نلتزم بشروط الدفع

والعدد
وصاحب المنتدى لما يلاقى الكل
متمسك بالشروط
غصب عنه هيوافق
وخلاص سيبك من النصاب ده
بعد كده نلتزم بالاسعار الى اتفقنا عليها

أنا كصاحب منتدى موش غصب عني أوافق ولا شئ، لسبب بسيط جدا جدا:
إن كثير جدا من المنشطين صادفوني ويكون حاطط سعر في المنتدى شئ ، ولما أضيفه أقول له: ولكن سعرك عالي جدا، فيقول لي :
( ولا يهمك هدا سعر في المنتدى بس، بس انت اطلب اللي يريحك).
وهذا الكلام نصاً الذي وجدته مرات كثيرة جدا من منشطين هنا.
وفعلا يتم الاتفاق بمبلغ أقل بكثير مما وضعه في عرضه.

وبناءا عليه فهذا الموضوع بفكرته الحالية لن ينجح على كل حال لهذا السبب ، وكما قال أخ فاضل أيضا هناك الرسائل الخاصة ، وأيضا إيميلات المنشطين معروضة على كل حال ،

رغم اني أدعو للمنشطين المخلصين في عملهم بالتوفيق على كل حال ،والمنشط المريح في شغله أرى إن صاحب المنتدى عليه أن يكافئه بمبلغ إضافي فوق المتفق عليه ، وهذا طبعا ليس إجباري فالاتفاق وثيقة المتعاقدين،
فالمنشطين ليسوا جميعا بنفس النشاط والضمير والإخلاص في العمل،

وشكرا لصاحب الموضوع جدا لأنه عرّفنا كأصحاب منتديات ...خلال موضوع واحد بأخلاقيات كثير من المنشطين هنا في المنتدى وسلبياتهم وإيجابياتهم بدون كثير من التعب والجهد، حتى يسهل علينا الاختيار وقت الاحتياج .

قديم 16-01-2012, 12:51 AM
مصطفى نت مصطفى نت غير متصل
عضو

مشاركة: 350
مصطفى نت is on a distinguished road
الافتراضي

مخالف

+

يغلق

التوقيع
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

دعم فنى للمنتديات
برنامج ارباح

iforexi1 شبكة مراجع العلم الروحانى

arb_msn@hotmail.com

روحانيات

آخر تعديل بواسطة مصطفى نت ، 16-01-2012 الساعة 09:27 PM.
موضوع مغلق

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة
لا يمكنك إضافة موضوع جديد
لا يمكنك الرد على المواضيع
لا يمكنك إضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

كود vB متاح
كود [IMG] متاح
كود HTML مغلق
إنتقل إلى

مواضيع مشابهة
الموضوع الكاتب القسم مشاركة آخر مشاركة
المفاجاءه الكبرى ..اقوى وارخص خطط الاشهار والتنشيط فقط من الوسيطـ الوسيطـ شركات تعرض وظائف 1 20-04-2010 06:49 PM
عروض الاشهار والتنشيط الحياة أمل طلبات وعروض الإشراف في مواقع الأعضاء 5 06-12-2009 03:17 PM
الوسيطـ::اقوى عروض الاشهار والتنشيط:: الوسيطـ طلبات وعروض الإشراف في مواقع الأعضاء 0 04-11-2009 12:12 PM
الاخ الفاضل عرب سيرف ( تامر ) الرجاء الدخول للاهميه mobman إدارة وتشغيل السيرفرات 2 31-01-2007 11:24 AM

جميع الأوقات بتوقيت مكة المكرمة. الساعة الآن » 02:15 PM.