بحث متقدم | التسجيل
الويب العربي
  تسجيل دخول

ملاحظة
الموقع متاح للإطلاع والقراءة فقط، المشاركة والمواضيع الجديدة غير متاحة حالياً لحين تطوير الموقع.

الموقع متاح للإطلاع والقراءة فقط، المشاركة والمواضيع الجديدة غير متاحة حالياً لحين تطوير الموقع.

عـودة للخلف   الويب العربي الأقسام العامة المنتدى العام

المنتدى العام حوارات ، لقاءات ، نقاشات ، مقالات متنوعة

موضوع مغلق اضف موضوع جديد

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 28-09-2011, 05:00 PM
ashraf7amdy ashraf7amdy غير متصل
عضو

مشاركة: 23
مستوى تقييم العضوية: 0
ashraf7amdy is on a distinguished road
الافتراضي فكرة مشروع ابنى شقتك | فكره رائعه لتوفير ثمن الشقه الى النصف

فكرة المشروع إن أى حد دلوقتى لو حب يشترى شقة جديده فى أى مكان بيفاجئ بالأسعار المرتفعه جدا فى أسعار الشقق فى حين إن التكلفة الفعليه للشقق أقل بكتير من السعر المعروض وده بسبب إن المستثمر بيبقى محدد نسبة معينه لمكسبة النسبة دى بتعدى 100% ومع بعض المستثمرين بتبقى أكبر من 100% من تكلفة الشقة يعنى لو الشقة بــ 300 الف جنية مثلا بتبقى التكلفة الفعلية للبناء لا تتعدى 150 ألف جينة وبسبب النسبة الكبيره اللى بياخدها المستثمر أدى ذلك إالى زيادة كبيرة فى سعر الشقق وعلشان نحل مشكلة زيادة أسعار الشقق يبقى مفيش قدامنا غير حل واحد وهو أننا نلغى دور المستثمر من المشروع ونقوم أحنا بدور المستثمر يعنى كل مجموعة عايزة شقة فى منطقة معينة تتجمع مع بعض ويقوموا بشراء قطعة أرض فى هذه المنطقة وقطعة الأرض تكتب بأسمائهم جميعا ودى ميزه مش موجودة فى حالة شراء شقة من المستثمر وبعد كده يتم بناء العقار وتوزع التكلفة الفعلية للبناء على جميع المشتركين فى هذه المجموعة وبكده يبقى وفرنا نص تكلفة المبنى , طب أنا عايز شقة مثلا فى التجمع الخامس ومعرفش حد تانى عايز شقة هناك علشان نتجمع مع بعض ونقوم بالمشروع ده ايه الحل ؟ المشكلة دى واجهتنا أحنا كمان وجمعنا عدد بس مش كفاية علشان نبدأ المشروع وبم إن فكرة المشروع ممكن تعجب ناس كتير وتبقى عايزة تعملها بس المشكله أنهم مش قادرين يوصلوا لبعض فقررنا كتابة هذا الموقع ليكون صلة الوصل بيننا وأى حد عايز يشترك معانا فى المشروع, ومن أجل الإشتراك معنا يرجى ملأ هذا النموذج
https://docs.google.com/spreadsheet/...cWZ4dXpjdlE6MQ
ويتم فيه كتابة البيانات والمكان اللى عايز شقة فيه وبعد إكتمال عدد مناسب لبدأ المشروع فى منطقة معينة هيتم الاتصال بهم والتجمع وعمل لقاء تعريفى بالأجراءات اللازمة وتوضيح معالم المشروع والبدء فى تنقيذ المشروع وبكدة يبقى وفرنا على الأقل نصف ثمن الشقة

وكمان عملنا صفحه على الفيسبوك اللى حابب يشترك معانا فيها
https://www.facebook.com/buildyourho... 878476015645

موضوع مغلق

قوانين المشاركة
لا يمكنك إضافة موضوع جديد
لا يمكنك الرد على المواضيع
لا يمكنك إضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

كود vB متاح
كود [IMG] متاح
كود HTML مغلق
إنتقل إلى

مواضيع مشابهة
الموضوع الكاتب القسم مشاركة آخر مشاركة
فكره مشروع ممتازه براس مال قليل جديده من نوعها شباب طموح التجارة الالكترونية 6 05-06-2010 09:15 AM
أريد شريك فى تحقيق فكرة موقع رائعه جدا allamnet شركات تعرض وظائف 10 21-03-2010 02:21 PM
من لديه فكره مشروع الكتروني ومحتاج دعم!! meraj التجارة الالكترونية 6 12-06-2008 12:04 PM
فكرة مشروع مختلفه ..هل من شريك ثورة غضب المنتدى العام 12 02-02-2008 03:57 AM
شباب عندي فكرة مشروع وش رايكم تساعدوني مجموعة الرشيدي تبادل خبرات البرمجة 0 18-07-2007 11:18 PM

جميع الأوقات بتوقيت مكة المكرمة. الساعة الآن » 03:27 PM.