السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا الاخت زينب معها حق
مافى شىء اسمه دعم فنى 24 ساعه
ولن يقدر اى انسان ان يقوم بهذه المهمه على الاقل 3 اشخاص كل منهم يتولى ساعات معينه للدعم الفنى
بس مثلا لو افترضنا ان الدعم الفنى يوميا من الساعه 1 الظهر الى الساعه 11 بليل
الوقت اللى بتكون الشركه شغاله فيه هذا افضل دعم فنى
بيكون وقت ثابت يوميا لحل اى مشاكل او تنفيذ اى اغراض يطلبها صاحب الموقع
والله العظيم واحد معايا على الاميل بيقولى كيف شركه وتكونوا اوف لاين بليل
قلتله يعنى احنا مش بشر ملناش حق على الاقل ننام ...
يعنى الناس عاوزه الدعم الفنى فعلا 24 ساعه
ولو هوا حب يعمل اى حاجه فى وقت الشركه مش موجوده فيه صارت شركه مش كويسه فى الدعم الفنى
وماتهتم بالعملاء
فالحل لهذا الموضوع ان يكون فى وقت ثابت يوميا للدعم الفنى من قبل الشركات ولو على سبيل المثال مش اقل من 10 ساعات
يعنى يوميا من الساعه 1 الظهر الى الساعه 11 بليل
واعتقد مافى حل تانى غير كدا
اما بالنسبه للموظفين والدعم الفنى 24 ساعه
يعنى لو جبت موظف متخصص دعم فنى مثلا شهريا ب200 ريال
مااعتقد انها مكلفه وكمان انت هتلاقى الناس بتشكر فيك
وانت تكون متواجد فتره الصباح وهوا فتره بليل او العكس
يبقى كدا ممكن نقدر نغطى دعم فنى 24 ساعه
واخر كلامى ان الشركه الكويسه هيا اللى تقدر تلبى رغبه عميلها فى اسرع وقت
ومش لازم دعم فنى 24 ساعه
لان الدعم الفنى بالنسبه لاصحاب المواقع انه عاوز يركب هاك او يضيف كلمه فى اى صفحه او يشيل كلمه وغيرها
وهذا ليش من اصول الدعم الفنى
والله ولى التوفيق
نتمنى من الله اننا نلاقى شركات عربيه على اعلى مستوى
امين
هلا بكم
صراحة انا جربت كله
وافضل طريقة هى التراسل بالايميل او التذاكر
بس يا جماعة اهم شىء انك قبل تتفق مع عميل تفهمه طريقة شغلك
يعنى مش تتفق على كل حاجة وتعمل للعميل البحر طحينه وتقوله نسوى لك كل شىء ودعم 24 ساعة
يعنى رحم الله رجلا عرف قدر نفسه
لو عارف ان الدعم عندك مش متواجد 24 ساعة تقول للعميل بكل صراحة موعد التواجد